Těhotenská cukrovka aneb Akční bez Tatranky a zmrzlinek

Pár tipů, jak najít energii pro sebe, mimčo v bříšku i starší dítko a jak se tím netrápit, jako jsem se trápila já.

Kdo mě znáte, víte, že bez proviantu neudělám ani krok a za sladkou odměnu bych šla světa kraj. O to horší pro mě bylo zjištění, že mi vyšly špatně testy na těhotenskou cukrovku. Do stanovených limitů jsem se nevešla o pár setin, ale to nikdo moc neřešil. Prostě jsem byla mimo tabulku a hotovo.

Nejprve jsem si myslela, že jsem se k tomu prostě promlsala, protože já normálně zbaštím měsíčně kila ovoce a jiných dobrot. Ale ve skutečnosti jde o hormonální poruchu způsobenou vrozenou predispozicí v kombinaci s větší zátěží, což těhotenství, nevyspání, věk a péče o malé dítě určitě jsou. Pocit vinny tak postupně přešel do pocitu zoufalství, co vlastně jíst, abych neublížila miminku ani sobě. Ty cukry jsou prostě všude. Těstoviny, brambory, rýže, pečivo, cereálie, ovoce, zelenina… Byla jsem zoufalá a první dny hladověla, protože jsem nevěděla, co jíst.

Zbytečně stresující doktoři

Když člověk nemá s cukrovkou žádnou zkušenost, je přirozené, že ho to vyděsí. Zvláště pak, když jde nejen o vás, ale i o malé miminko v bříšku. A (alespoň z mé zkušenosti) doktoři tomu rozhodně nepřidávají. Celou dobu mě strašili, jak budu mít velké miminko, protože mám pořád zvýšené hodnoty. Postupně mě předepsali i inzulín. Vůbec neřešili, že je to jenom o pár setin, vůbec nebrali v potaz mou klesající váhu ani to, že podle ultrazvuku bylo miminko menší než je průměr. Svatá pro ně byla jenom tabulka s hodnotami z glukometru, ve které si kroužovali i minimálně zvýšené hodnoty.

Z hlediska jídelníčku si ale všechno postupně sedlo, pročetla jsem pár článků a nakoupila potřebné zásoby. Nakonec to nebylo tak hrozné. Taková paleo dieta. Hodně masa, poctivých sýrů, vajíček, oříšků a zeleniny. Když jsme byli v Praze, bylo všechno v pohodě a musím říct, že jsem se najednou cítila o mnoho líp a i bez cukru měla mnohem víc energie. Jen mě trápilo, že jsem všude seděla jako u Suchánků a nemohla si dát ani skleničku vína, džusu nebo točenou limonádu. A to nemluvím o těch všech lákadlech v podobě zmrzlinek a zákusků, které na vás všude číhají. A to sebezapření na grilovačkách, výletech .. V těchto případech to chce trošku silnou vůli 🙂

Akční výlety bez cukru

Silná vůle je ale jedna věc a potřebná energie na výkon věc druhá. Nejednou jsem si říkala, jak já zvládnu všechny ty naše výlety – bez sladkostí a ještě s bříškem. Kde na to vezmu sílu a energii? Ale ono to kupodivu šlo. Krkonoše i bavorské Alpy jsem v 8. měsíci těhotenství uťapkala bez jediné Tatranky, a to je co říct 🙂 Nicméně je pravdou, že všechnu energii v podobě oříšků, křupavých chlebíků a zeleniny musíte mít doslova sbalenou na cesty, protože na horských chatách, kde nabízí klobásu, zelňačku a ovocné knedlíky, se moc nenajíte.

Pár postřehů, proč se z toho nehroutit (jako jsem se hroutila trošku já)

  • I přesto, že všichni straší, že se při cukrovce rodí velké děti, nám se při dodržování diety narodilo krásné tříkilové miminko. Ty zvýšené hodnoty nejsou všechno, důležitý je zejména krevní obraz.
  • Dieta je na chvíli a rychle to uteče.
  • Je to příjemné zastavení se nad tím, co vlastně jíme a že to jde zdravěji.
  • Mnohem rychleji se po porodu vrátíte na vlastní váhu.
  • Naučíte se nehladovět (když tělo hladoví, játra produkují nadbytečný cukr) a jíst pravidelně.
  • Na ranní zvýšené hodnoty vyzkoušejte jablko před spaním.
  • Najděte si v dietě to, co vám skutečně škodí a co není takový hřích. Mně bez problémů prošel nesladký štrůdl nebo domácí tvarohový dortík, ale půlka suchého rohlíku byla pohroma.
  • Mně to moc nešlo, ale zkuste to brát s nadhledem a buďte v klidu. Stres ještě zvyšuje množství cukru v krvi.
  • Berte s rezervou i samotné glukometry. Když mi na každém prstu ukázaly jinou hodnotu, trošku jsem začala pochybovat o jejich přesnosti 🙂
  • Nezapomeňte se hýbat a být akční 🙂

Co tedy jíst a z čeho brát energii? Tady je jídelníček, který mi nakonec přišel k chuti:

Snídaně:

  • jogurt nebo zakysaná smetana s jahodami / malinami / borůvkami, ořechy, chia, lněnými a slunečnicovými semínky a Bona-vita pohankovými srdíčky (mají na rozdíl od jiných cereálií minimálně cukru)
  • Knäckebrot s máslem a sýrem / kvalitní šunkou od kosti / vajíčky natvrdo a zelenina (okurka, ředkvičky, rajčata, salát)

Svačina: ořechy

Oběd:

  • Maso se zeleninou a troškou přílohy
  • Vývarové polévky

Svačina:

  • Káva s mlékem a ořechy
  • Jogurt / zakysaná smetana s ovocem

Večeře:

  • Maso se zeleninou
  • Knäckebrot se sýrem / šunkou od kosti / vajíčkem / rybí pomazánkou a zelenina
Facebooktwittergoogle_plusmail

Napsat komentář