Podruhé těhotná a pořád akční?

Pár řádků o tom, že i když čekáte druhé mimčo, je ku prospěchu se občas protáhnout, projít nebo třeba vyrazit do přírody. A to i přesto, že už nejspíš ani nevíte, co je odpočinek nebo kvalitní spánek (mno, vlastně ani normální spánek) a obličej vám místo řasenky a stínů zdobí kruhy pod očima 🙂

Během prvního těhotenství jsem sepsala pár článků o tom, jak je důležité zůstat aktivní, i když čekáte miminko:

Většina rad sedí, i když už doma máte nějakou tu ratolest. Ale pár rozdílů se přece jen najde 🙂 Samozřejmě záleží, jak staré máte první dítko, jak je šikovné a samostatné, zda vy už chodíte do práce a hlavně jak se cítíte. Jedno je ale jisté, druhé těhotenství bude určitě větší fuška než to první a s největší pravděpodobností si už nebudete moci dopřát pocit luxusu jít si v klídku odpočinout nebo zacvičit, kdy se vám zachce. Takže pokud čekáte první miminko, užívejte si to naplno, nechejte se rozmazlovat a spinkejte, kdy se vám zlíbí.

Druhé těhotenství je prostě fičák

Zatímco během prvního těhotenství jsem zjišťovala, co se v jaké fázi děje, jak miminko roste, co už vnímá atd., tentokrát jsem měla problém říct, v jakém jsem právě týdnu. Spíš než status „jsem těhotná“ se na mě hodil status „jsem máma“, což v praxi znamená, že bez výčitek zvedáte desetikilové dítě, zapomínáte brát pravidelně těhotenské vitamíny, často kamarádíte s kafíčkem, Coca-Colou nebo čokoládou a v MHD neřešíte volnou sedačku, ale jak se v zatáčce nezřítit, když se visící na tyči snažíte své ratolesti podat jablíčko, pití nebo nějakou hračku.

Fyzička vs. únava

V  článcích výše píšu o únavě hlavně během prvního trimestru. Tenkrát jsem ale ani za mák netušila, co skutečně znamená slovo únava. Kombinace probdělých nocí, kojení, miminka spícího během dne jenom v jedoucím kočárku a nemožnosti si během dne odpočinout, ze mě udělali doslova chodící zombie. To samozřejmě nijak nepřispívá motivaci vyrazit někam ven a sportovat, ale věřte mi, každá sebemenší procházka je určité nabourání stereotypu a endorfinky, čerstvý vzduch, pěkné počasí a zážitky vás nabijí novou energií. Však  ten váš malý špuntík bude venku spokojenější a hodnější než doma v pokojíčku. Vám pak pomůže lepší fyzička při porodu a aktivní přístup se bude hodit pro vrácení do formy, shození nadbytečných kil i k nastartování akčního života s dalším přírůstkem.

Tipy a triky

  • Přijměte fakt, že existují chvíle, kdy člověk musí vypnout, nastavit autopilota a odpočívat. Kvůli sobě i kvůli miminku. Pokud to jde, spěte přes den doma se starším dítkem, večer choďte spát se slepicemi. Všechno ostatní nechte plavat.
  • Výlety na čerstvém vzduchu. Nová energie, změna prostředí i pohled na spokojenou Terezku se staly zdrojem mé nové síly. Výlety jsme volili kratší. Přecijen nese-li manžel mladší dítko v šátku nebo nosítku, na vás zbyde batoh, ve kterém jsou alespoň ty nejnutnější věci pro miminko.
  • Při balení myslete i na sebe. Vždy zabalte dostatek tekutin a v chladnějším období pro sebe nezapomeňte teplou vrstvu navíc – alespoň já díky únavě trpěla hodně zimomřivostí.
  • Zdravá strava je základ, ale v kombinaci s malým dítětem není už tak jednoduché najít si chvíli pro sebe a v klidu se najíst. Ale zkuste to, udělejte si z toho prioritu a jezte pravidelně.
  • Domluvte se s manželem nebo s někým v okolí, abyste měla prostor jít si alespoň jednou v týdnu zacvičit nebo zaplavat. Unavené a zesláblé tělo po prvním těhotenství to potřebuje jako sůl. Záda potřebují protáhnout a tělo připravit na porod. Nehledě na to, že vám to udělá dobře i na psychiku a odpočinete si.
  • V Terezčině 15 měsících jsem přestala kojit. Noční vstávání bylo neudržitelné a sama jsem cítila, že mé tělo už je doslova vysáté. A zpětně musím říct, že to byl dobrý krok. Terezka začala krásně spát a já se začala cítit mnohem lépe.
Facebooktwittergoogle_plusmail

Napsat komentář